Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

10 Nov 2014

Bila Isteri Mengandung Buat Perangai

Bila Isteri Mengandung Buat Perangai |

Assalamualaikum..
Sendiri tersenyum sebenarnya bila nak menulis entri ni. Yelah, diri sendiri tengah mengandung kan.. Tapi, bila sebut pasal buat perangai, ehemmm... rasanya tak kot. Memang kita yang mengandung ni kadang-kala tak pernah kisah pun pasal orang lain. Tak mahu ambil tahu pun tentang perasaan orang lain. Yang penting sekali kita nak orang sekeliling yang jaga hati dan perasaan kita.
Betul tak??? Okey, ada yang bersetuju. Ada jugak yang tak bersetuju. Aima sendiri pun kadang rasa macamtu jugak. Dan siapa cakap ibu mengandung ni tak peduli tentang perasaan orang lain? Kita makin jadi seorang yang penyayang dan bertimbang rasa tau. Ada masa, kita menangis sendiri dalam hati sebab orang kiri kanan depan belakang kita tak ambil tahu pun tentang diri kita. Lagi kalau dah memang sarat, perut dah besar. Nampak tak camne kita jaga hati orang walau hakikatnya sikit pun orang tak pandang kita.... alahaii sedihnya.
Bila isteri mengandung buat perangai?? Apa maksud buat perangai tu? Alaaa, buat perangai pelik-pelik, mahupun perangai yang memang lari jauh dari sifat kebiasaan dia. Bukan lah maksudnya buat perangai tu berlaku curang pulak. Ishh, perut dah memboyot lagi pulak nak cakap curang. Memang cari pasal tu namanya. Ye dakk?
Mengidam? Hurrrm, tu ada ketikanya. Bukan semua nak buat perangai pelik-pelik, mintak yang bukan-bukan. Mana-mana permintaan mudah si isteri tu harap-harap encik suami penuhi la. Jangan terkejut sebab ada yang memang betul-betul tidur luar sebab memang sungguh-sungguh si isteri buat perangai bila apa yang dihajati tu tak dapat. 
Alhamdulillah setakat hari ni, Aima masih boleh kawal lagi segala keinginan dan perangai tu... Harap-harap takde buat perangai yang akan menyusahkan suami. Mintak sangat dijauhkan dari semua tu. 

3 Nov 2014

Hari Pertama Sebagai Penganggur

Hari Pertama Sebagai Penganggur |

Assalamualaikum..
24jam yang berlalu Alhamdulillah berjaya dilalui dengan kata lainnya, lega.. 10 Muharram permulaan yang agak baik walaupun dah bergelar penganggur. Maklumlah, dah biasa selama hari ni kerja kat ofis tetiba jadi penanam anggur pulak.
Hurrrmm, senyum sahajalah walau dalam hati tak siapa yang tahu. Tak biasa, sungguh memang rasa kekok nak melalui proses pengngguran ni, tapi cuba juga la..
Satu sumber pintu rezeki tertutup, insyaAllah pintu rezeki lain terbuka luas untuk kita. Yakin dan percaya dengan rezeki Allah.
Kenapa kena berhenti kerja? Ermm, satu je alasan dia. Company tak benarkan suami isteri bekerja dibawah satu department yang sama. Atau mudahnya tak leh report pada bos yang sama. Okey,
Terima kasih kepada incik suami yang tenang menerima keadaan ni. Teruskan ketenangan tu ye bang... hehehehe, mungkin permulaan ni agak susah untuk kita nak adapt, tapi insyaAllah kita mohon agar semuanya dipermudahkan.. Amin,
Lepas ni dah boleh fokus apa yang patut difokus. InsyaAllah,  
  

Hero Atau Heroin

Hero Atau Heroin |

Assalamualaikum,,
Bila dah kahwin, mesti teringin nak dikurniakan rezeki anak. Bila dah mengandung, mulalah terfikirkan pasal jantina anak yang dikandung. Betul tak? Walaupun takde lah berharap sangat untuk dapat anak lelaki atau sungguh-sungguh nakkan anak perempuan. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang mengandung anak sulung.
Alhamdulillah, setakat hari ni memang takde terfikir sangat pasal jantina baby ni. Hero ke, heroin ke yang penting baby kat dalam perut ni sihat, aktif dan berkembang dengan baik. Lagipun masa last scan baby ni (20 minggu) dulu doktor cakap tak dapat nak tengok sebab dia kepit kaki dia. 
Okey, kami terima seadanya lelaki ke perempuan. Dan tak mahu mengharap sangat, sebab nanti iye-iye je masa scan lelaki tetiba yang keluar perempuan. Tak ke haru.
Walaupun, lately ramai yang tegur kata ni mesti baby boy. Okey.. terima seadanya, just be positive! Kalau diberi pilihan, memang tak nak tau baby boy or baby girl. Biarlah sampai dah bersalin baru tahu..   

24 Oct 2014

Pahang Mara Ke Final Piala Malaysia 2014

Pahang Mara Ke Final Piala Malaysia 2014 |

Assalamualaikum..
Wakil Pantai Timur, Pahang melangkah bergaya ke final Piala Malaysia 2014 selepas menyingkirkan pasukan Kedah pada pertembungan separuh akhir kedua malam ini di Stadium Darul Makmur. 
Kelebihan bermain dihadapan penyokong sendiri ternyata membawa tuah buat pasukan Pahang dengan kemenangan besar 5gol tanpa balas sekaligus layak dengan agreget 6-3.
Tewas pada perlawanan separuh akhir pertama Ahad lalu tidak mematahkan semangat juang Tok Gajah untuk meneruskan kemaraan walau bekalan hanya satu gol ditempat lawan tempoh hari. 
Skuad kendalian Zainal Abidin Hassan ternyata mempamer aksi penuh bertenaga sepanjang 90minit berlangsung. Jentera serangan Pahang memang hebat! Martias Conti, mu superb la hatrik tu...
3 gol pada separuh masa pertama sudah cukup membuatkan penyokong terhibur ditambah pula dengan 2gol lagi pada babak kedua. Memang taring panjang nampaknya Tok Gajah malam ni.
Rasanya ni hadiah terbaik buat Sultan Pahang yang menyambut Hari Keputeraan hari ni. 
Apa pun, Pahang terpaksa menunggu keputusan pertemuan diantara JDT mahupun Felda United malam esok untuk menentukan siapa lawan mereka di pentas akhir Piala Malaysia 2014 nanti. 
Tahniah untuk Pahang dan seluruh penyokong serta rakyat Pahang diatas kemaraan ini. 


20 Oct 2014

Posisi Tidur Terbaik Untuk Ibu Mengandung

Posisi Tidur Terbaik Untuk Ibu Mengandung |

Assalamualaikum,.
Ramai wanita mengandung bermasalah untuk mendapatkan keselesaan ketika tidur. Lebih-lebih lagi bila perut dah semakin membesar. Sekejap pusing kekiri,sekejap ke kanan.. pun belum tentu selesa untuk tidur. Bagi yang memang dah terbiasa tidur secara melentang atau meniarap sebelum ni makin bermasalah lah untuk tidur sewaktu hamil ni.
Tidur secara melentang semasa mengandung boleh meningkatkan risiko sakit belakang dan buasir, masalah penghadaman, pernafasan dan pengaliran darah malah tekanan darah rendah. Tidur melentang memberi tekanan pada bahagian abdomen, pastinya memberi rasa senak dan sukar bernafas.

Posisi tidur yang terbaik bagi ibu mengandung adalah posisi mengiring (sleep on side). Belajar dan berlatihlah untuk tidur secara mengiring kiri atau kanan. Tidur mengiring tidak mengganggu peredaran darah malah lebih banyak nutrien dan oksigen dapat dihantar kepada bayi didalam rahim. Ia juga membantu buah pinggang mengkumuhkan bahan buangan dan cecair daripada badan dengan lebih efisien, serta mengurangkan bengkak di buku lali, tapak kaki dan tangan.

Cuba tidur mengiring dengan memeluk bantak yang diletakkan di celah kaki. (Kembali semula ke posisi ini jika terjaga di tengah malam dan mendapati tidur dalam keadaan meniarap atau menelentang). Boleh juga beli beberapa bantal khas untuk ibu mengandung, malah bantal biasa juga boleh digunakan. Susun bantal di celah kaki, di bawah perut, dan di belakang badan untuk lebih keselesaan dan sokongan tambahan.

Dalam banyak kajian menunjukkan risiko bayi mati dalam rahim bagi wanita yang tidur secara mengiring adalah rendah berbanding wanita yang tidur secara posisi lain. Kesan meniarap atau terlentang semasa tidur menyebabkan darah yang membawa oksigen dan nutrien tidak sampai kepada bayi dalam rahim dan menyebabkan kandungan mati.
Jadi berhati-hatilah memilih posisi tidur yang sesuai semasa kehamilan ni. InsyaAllah, moga Allah permudahkan segala ujian dan nikmat ni.


Maaf Jika Aku Tak Sempurna Episod 25

Maaf Jika Aku Tak Sempurna Episod 25 |

Assalamualaikum..
MAAF JIKA AKU TAK SEMPURNA EPISOD 25

19 Oct 2014

Maaf Jika Aku Tak Sempurna Episod 24

Maaf Jika Aku Tak Sempurna Episod 24 |

Assalamualaikum..
MAAF JIKA AKU TAK SEMPURNA EPISOD 24

13 Oct 2014

Ibu Mengandung Kerap Buang Air Kecil

Ibu Mengandung Kerap Buang Air Kecil |

Assalamualaikum..
Sejak-sejak mengandung ni, banyak perubahan yang berlaku lebih-lebih lagi bab buang air kecil. Kadangkala terasa penat sebab kejap-kejap nak ke tandas. Kalau selepas minum air lagilah terasa nak membuang je.

Tapi jangan risau... kerap buang air kecil ni sebenarnya ciri-ciri utama kehamilan. Pendek kata perkara ni adalah normal bagi ibu-ibu mengandung. Kebiasaan perkara ni berlaku terutama dalam trimester pertama dan ketiga kehamilan. Ia merupakan tanda-tanda kehamilan yang biasa. Maklumlah, perubahan hormon sedang berlaku pada tubuh badan kita.

Bila bayi dalam kandungan semakin membesar, badan akan mengeluarkan lebih banyak air kencing, tetapi pundi kencing pulak semakin mengecut. Jadi, walaupun pundi kencing tu kosong, tetapi tekanan yang diterima membuatkan pundi kencing tu seakan penuh. Hal ni semakin kuat bila dah sampai penghujung kehamilan, masa tu kepala baby dah berada dibawah dan bersedia untuk lahir.

Buat ibu-ibu yang mengandung, jangan cuba untuk mengurangkan jumlah air yang kita minum semata-mata mahu mengelak untuk kerap ke tandas. Pengurangan cecair boleh menyebabkan dehidrasi, dan perlu minum sekurang-kurangnya 6 hingga 8 gelas sehari untuk membantu pengaliran nutrien kepada baby kita.

Masalah ini akan berkurangan taklama selepas bayi dilahirkan.Dalam tempoh beberapa hari selepas dilahirkan, tubuh akan mengeluarkan lebih banyak air kencing dan lebih kerap. Ketika ini badan sedang menyingkirkan segala cecair tambahan yang terkandung dalam sistem darah semasa hamil.

Tetapi, kita mungkin perlu berjumpa dengan doktor jika mengalami :
 -Rasa sakit atau panas ketika membuang air
 -Rasa hendak terkencing tetapi hanya beberapa titik sahaja yang keluar.
*Kemungkinan menghidap jangkitan saluran kencing (UTI). Minum banyak air untuk mencairkan kencing dan berjumpalah doktor secepat mungkin. Anda mungkin memerlukan antibiotik untuk mengubati UTI. Jika tidak diubati, UTI boleh menyebabkan jangkitan buah pinggang, yang mana boleh meningkatkan risiko anda sakit untuk bersalin terlalu awal (premature).



11 Oct 2014

Maaf Jika Aku Tak Sempurna Episod 21

Maaf Jika Aku Tak Sempurna Episod 21 |

Assalamualaikum..
MAAF JIKA AKU TAK SEMPURNA EPISOD 21

10 Oct 2014

Maaf Jika Aku Tak Sempurna Episod 23

Maaf Jika Aku Tak Sempurna Episod 23 |

Assalamualaikum..
MAAF JIKA AKU TAK SEMPURNA EPISOD 23

Bajet 2015, Apa Harapan Kita?

Bajet 2015, Apa Harapan Kita? |

Assalamualaikum..
Isu Bajet 2015 menjadi trending untuk beberapa hari ni. Dengan isu kenaikan harga bahanapi petrol Ron 95 dan diesel yang masih belum surut. Opss, bukan harga minyak naik ye, cuma subsidi dikurangkan 20kupang... bak kata pak menteri, rakyat kena faham. Okey.
Perbentangan Bajet 2015 yang dijadual dibentangkan Perdana Menteri esok petang di Dewan Rakyat pastinya ditunggu-tunggu oleh kita semua kan. Yelah, banyak isu pastinya bermain dalam fikiran rakyat Malaysia ni kan. Soal pendidikan, hartanah-perumahan, tentang kos sara hidup yang memang makin meningkat dan menekan, lagi-lagi GST yang bakal diperkenalkan bermula April tahun depan. 
Bonus untuk kakitangan awam? Okey.. 
BR1M? Masih perlu lagi ke?
Banyak sangat harapan kita rakyat marhaen ni kan.. 
Hurrmmm, tunggu dan lihat jelah esok ye dakk, 


9 Oct 2014

10 Keajaiban Sedekah

10 Keajaiban Sedekah |

Assalamualaikum..
"The more we give, the more we get back!" InsyaAllah..

Tidak akan berkurang harta yang kita infaq/sedekahkan dengan ikhlas kerana Allah melainkan Allah akan menggantikannya dengan berlipat ganda. Subhanallah, itu janji Allah.
Banyak dari kita sebenarnya takut nak memberi. Saya sendiri pun berfikir banyak kali sebelum nak menghulur. Takut dengan huluran itu akan mengurangkan apa yang kita ada. Tapi kita lupa, lagi banyak kita memberi, lagi banyak sebenarnya yang kita akan perolehi. Kita menambah apa yang kita ada hakikatnya. Itulah The Power of Sedekah.

Nak mendidik hati ni bukannya senang. Dugaan, cabaran dan rujuk rayu syaitan ni takkan pernah habis. Sama-sama kita pupuk hati untuk sentiasa belajar memberi supaya mudah untuk kita menerima. InsyaAllah,
Pasni, jom berzakat pulak...



8 Oct 2014

Maaf Jika Aku Tak Sempurna Episod 22

Maaf Jika Aku Tak Sempurna Episod 22 |

Assalamualaikum..
MAAF JIKA AKU TAK SEMPURNA EPISOD 22

Penyakit Anemia Semasa Mengandung

Penyakit Anaemia Semasa Mengandung |

Assalamualaikum..
Anaemia atau Anemia merupakan keadaan dimana berlakunya kekurangan hemoglobin di dalam sel darah merah. Hemoglobin merupakan pengangkut oksigen dan zat makanan ke seluruh badan. Oleh itu apabila ibu mengandung mengalami anaemia, tisu seluruh badan menjadi hipoksia (kurang kandungan oksigen) dan kurang tenaga.
Bagaimana Anemia Dikesan:
Anemia dikesan melalui ujian darah iaitu apabila paras hemoglobin (Hb) dalam sel darah merah kurang daripada 11gm/dl.
Risiko Anemia terhadap ibu dan bayi :
Ibu    - Keguguran, 
         - Tumpah darah semasa dan selepas bersalin, 
         - Kematian.
Bayi - Tumbesaran dan perkembangan bayi terbantut.
         - Kelahiran bayi kurang berat badan.
         - Kelahiran tidak cukup blan
         - Bayi meninggal dalam kandungan.
Cara Untuk Mengatasi Masalah Anemia Semasa Hamil :
1. Tambah darah degan Pil Hematinik.
    Hematinik terdiri daripada empat jenis pil iaitu :
         -Pil zat besi (ferrous fumarate)
         -Pil asid folik
         -Pil vitamin C
         -Pil vitamin B kompleks (B Co
Mengapa pil hematinik sangat penting..
-Pil hematinik sangat penting kerana kandungan zat besi, B kompleks dan asid folic diperlukan untuk pembentukan sel darah merah.
-Pil vitaminC membantu untuk meningkatkan penyerapan zat besi.
-Pil hematinik membantu pulih dengan cepat dan janin membesar dengan sihat. Ia tidak menyebabkan saiz bayi besar. Berat lahir bayiyang normal adalah di antara 2.5kg - 4.0kg.
-Makan pil hematinik bersama air kososng atau jus buah-buahan untuk penyerapan yang optimum.
-Elakkan makan pil hematinik dengan air kopi, teh, minuman berkola, minuman bercoklat dan susu. Minuman ini mengandungi bahanyang menghalang penyerapan zat besi.
*Sesetengah ibu mengalami kesan sampingan seperti sembelit, rasa loya dan pening. Walau bagaimanapun, kesan sampingan tersebut hanyalah sementara sahaja.
2. Tambah Darah dengan Makan Makanan Kaya Zat Besi.
   -Sumber makanan kaya zat besi yang baik adalah terdiri daripada sumber haiwan seperti daging,hati,ayam,limpa, kerang, ikan, sotong dan ikan bilis.
   -Sayur-sayuran hijau seperti pegaga, pucuk paku, kangkung, bayam dan kailan juga mengandungi zat besi. 
   -Untuk mengatasi masalah anaemia, kita perlulah makan sekurang-kurangnya satu jenis makanan dari sumber haiwan yang kaya zat besi setiap hari.
   -Sekiranya wanita mengandung dikalangan vegetarian, perlulah mengambil makanan daripada kombinasi beberapa jenis kekacang sepertikacang hijau, kacang soya dan kacang dhalbersama makanan dan minuman yang tinggi kandungan vitamin C. Disamping meningkatkan lagi pengambilan sayur-sayuran hijau, dia juga perlu makan pil hematinik mengikut arahan,
Tingkatkan Penyerapan Zat Besi Dengan 2 Cara :
1. Lebihkan makan makanan yang membantu meningkatkan penyerapan zatbesi di dalam hidangan seperti berikut :
   -Buah dan sayur yang kaya dengan vitamin C seperti jambu batu, limau, betik, mangga dan sayuran hijau seperti pegaga, sawi, puvuk ubi,bayam dan kangkung.
   -Minum hus buah-buahan.
   -Makan bersama pencecah buah-buahan seperti sambal mangga, tomato atau limau kasturi.
   -Gunakan perencah daripada sumber haiwan seperti ikan bilis, udang, isi ayam dan isi daging.
2. Kurangkan makan makanan mengandungi bahan penghalang penyerapan zat besi seperti kopi, teh, minuman berkola dan minuman bercoklat :
   -Jika ingin mengambil makanan atau minuman tersebut pastikan diambil sekurang-kurangnya 1 hingga 2 jam selepas waktu makan atau selepas makan pil hematinik.
   -Susu juga mengandungi bahan penghalang penyerapan zat besi. Ibu hamil perlu minum 2-3 gelas susu sehari untuk mendapatkan cukup kalsium, jadi minumlah susu segar atau susu tepung diantara waktu makan utama seperti semasa miunm pagi, minum petang dan malam.

29 Sep 2014

Tanda-Tanda Awal Kehamilan

Tanda-tanda Awal Kehamilan |

Assalamualaikum..
Bagaimana nak ketahui yang kita sedang berbadan dua? Lagi-lagi bagi mereka yang pertama kali mengandung. Pastinya tak ada pengalaman lagi. Pulak tu jika kehamilan tu berlaku di awal tempoh perkahwinan. Macam yang berlaku pada Aima dan suami. 
Dan kenapa pentingnya untuk kita mengetahui dan prihatin dengan tanda-tanda kehamilan ni. Sebab ada je yang tak tau diri tengah mengandung tup-tup tetiba keguguran. Makan tak jaga, badan tak jaga buat kerja berat, aktif dan sebagainya. 
Boleh baca kat bawah ni apa yang kebiasaannya terjadi dan menjadi tanda-tanda seseorang itu hamil. Apa yang dikongsi ni banyak terjadi kepada Aima sendiri, berdasarkan pengalaman yang ditempuhi baru-baru ni.
Lewat atau Tak Datang Haid
Yang ni memang ketara sangat. Maklumlah Aima jenis yang kitaran haidnya tetap setiap bulan. Sebelum berkahwin elok je datang period ni. Paling teruk pun lari sehari dua dari tarikh biasa. Tapi bila berkahwin, haid tak datang-datang. Memang susah hati waktu tu, Aima ambil masa lebih sebulan jugak la untuk pengesahan mengandung ni. Sebaiknya, bila dah terlewat beberapa hari dari tarikh period tu, dah boleh buat pregnancy test dah untuk kesahihan.
Payudara Sakit dan Bengkak
Haa, yang ni memang akan dirasai oleh hampir keseluruhan ibu mengandung. Payudara akan mula rasa sakit, tegang dan berdenyut-denyut. Rasa sensitif sangat kat bahagian tu lagi-lagi bahagian puting. Maklumlah badan mula nak menyedia dan mempersiapkan bekalan yang cukup untuk pengeluaran susu nanti.
Kerap Buang Air Kecil
Memang boleh rasa sangat perubahan bila mengandung ni. Sekejap-sekejap nak buang air kecil. Lagi-lagi waktu tidur malam. Perkara ni berlaku sebab bilamengandung ni dia akan menekan pundi kencing kita, tu yang kerap dan mudah sangat nak buang air.Jadi, kena la selalu minum air untuk menggantikanbalik air yang dah hilang dari badan tu. Aima memang prefer minum air suam (walaupun dalam tempoh tak sampai sejam selepas minum akan melawat tandas sampai 3-4kali).
Rasa Lesu dan Kerap Letih
Masa mengandung ni, tubuh si ibu memang mudah letih, kadangkala lesu je. Kalau boleh rasa nak tidur je sepanjang hari. Aima sendiri awal-awal dulu memang macamni. Waktu bekerja siang aktif sangat, tapi bila balik rumah..rasa nak baringdan tidur sepanjang masa. Tapi ada je ibu-ibu mengandung yang aktif, tak rasa penat sangat sepanjang mengandung. Benda-benda bergantung pada setiap individu. Takkan pernah sama.
Sensitif dan Emosi Berubah-Ubah
Ahha, yang ni seringkali terjadi dikalangan kita. Macam bila kita datang bulan tu. Sekejap okey,sekejap nak marah je kerjanya. Yang merajuk tak payah cerita la. Tau-tau je dah menangis meleleh airmata. Emosi tak stabil kan. Suami-suami mungkin boleh perasan tentang perubahan ni. Tapi, dalam keadaan apa pun si suami kenalah bersabar dengan ketakstabilan emosi isteri. Prihatin dengan keadaan isteri, insyaAllah akan dapat membantu menambaik mood isteri mengandung ni.
Masalah Sembelit
Awal-awal mengandung dulu Aima pernah la jugak merasa masalah sembelit ni. Tapi takde la kritikal. Kalau sebelum ni biasa buang air besar setiap hari,bila dah mengandung ni agak susah sikit nak membuang. Alhamdulillah bila dah masuk trimester kedua, dah back to normal. Cuma mungkin perkara ni akan berulang lagi nanti lagi-lagi biladah makan ubat.
Loya dan Muntah/Mual
Kebanyakkan ibu mengandung akan merasa loya dan mual. Rasa nak muntah je. Perkara ni normal bagi proses kehamilan ni. Jangan takut nak makan sebab risau akan muntah-muntah. Cuba sedaya upaya makan juga. Jangan biarkan perut kosong. Bila perut kosong lagilah kita akan rasa loya dan mual. Kebiasaannya loya dan muntah-muntah ni akan berkurangan bila memasuki trimester kedua. Jadi bersabarlah, insyaAllah kita dan baby kuat nak tempoh alahan ni.
Suhu Badan Tinggi
Perubahan yang ni memang berlaku pada tubuh badan Aima. Suami sendiri selalu tegur bila sentuh badan panas sedangkan diri dia sejuk. Benda ni memang tak mampu nak dikawal la. Dah dia nak panas kan, nak buat lagu mana. 
Mungkin ada banyak lagi tanda dan perubahan yang berlaku bila diri seorang wanita ni mengandung. Aima sekadar berkongsi pengalaman dan perubahan yang Aima sendiri rasai masa awal-awal mengandung dulu. Sama-sama kita jaga diri,jaga kandungan insyaAllah semuanya akan okey. 
Kepada yang dah mula merasai perubaha-perubahan yang disebutkan tu, cepat-cepatlah ke klinik untuk pengesahan. Jangan lupa buat kad merah jambu sekali ye. Jangan jadi macam Aima yang kena bebel dengan nurse sebab 14minggu baru terkedek-kedek nak jengah Klinik Kesihatan.
Wassalam.
   

24 Sep 2014

Suri Rumah Sepenuh Masa, Antara Dipaksa dan Terpaksa

Suri Rumah Sepenuh Masa, Antara Dipaksa dan Terpaksa |

Assalamualaikum..
Hidup ni takkan pernah terlepas dari diuji. Selepas satu-satu datang silih berganti. Kali ni cabarannya lebih hebat. Antara dipaksa dan terpaksa. Bukan lagi dalam dilema, bukan juga dalam situasi serba tak kena tapi dalam keterpaksaan keputusan itu terlahir juga.
Alhamdulillah, surat berhenti kerja dah pun dihantar kepada pihak yang sepatutnya. Lebih kurang sebulan je lagi untuk meneruskan kerjaya. Siapa yang tak sayang kerja yang dah bertahun bersama. Tapi, mungkin bukan rezeki saya dan baby untuk terus kekal disitu. Takpe lah, insyaAllah rezeki Allah luas. Pasti akan ada rezeki lain diluar sana.   
Alasan berhenti kerja? Terpaksa... kerana dipaksa. Itu je yang mampu diperkatakan. Bukan suami yang paksa ye, Kami berdua terpaksa menerima perkara ni sebaiknya. Alhamdulillah, keluarga masing-masing memahami. 
Perancangan? Masih belum ada lagi. Suri rumah sepenuh masa mungkin. Moga perjalanan hidup kami walau getir sekalipun dapat dilalui sebaiknya. Syukur kerana dikelilingi oleh mereka yang menyayangi. Terima kasih Allah!

22 Sep 2014

Alahan Semasa Mengandung

Alahan Semasa Mengandung |

Assalamualaikum..
Bercerita tentang wanita mengandung dan alahan tentunya takkan dapat dipisahkan. Ada yang alahan biasa-biasa je, ada yang teruk sangat sampai tak larat nak bangun. Ada jugak yang alahannya sampai ke 9bulan. Yang paling bertuah sepanjang mengandung, relaks je langsung tak mengalami alahan seperti kebanyakkan mommy to be ni.
Mengandung anak pertama ni, merasa jugaklah alahan yang selama ni hanya didengar. 3bulan trimester pertama mengandung ni memang sungguh-sungguh mencabar. Bukan hanya diri sendiri je, tapi cabaran besar buat si suami yang sedikit sebanyak mengalami tekanan melayan kerenah dan perubahan si isteri.

Loya dan Muntah
Alahan loya dan muntah ni memang tak mampu nak dihindar. Lebih-lebih lagi Aima melalui trimester pertama tu ketika bulan puasa. Ya Allah, memang sunguh-sungguh hebat ketika tu. Puasa? rasanya tak sampai separuh pun yang berjaya dilalui. Selebihnya terpaksa pecah telur ayam. Loya dan muntah ni kemungkinan besar berlaku sebab masa tu memang langsung takde selera makan, tak lalu nak telan walaupun seteguk air. Bila dah tak makan, perut kosong, angin la apa lagi. Tu yang kejap-kejap nak muntah je walaupun bukan ada apa isi yang nak dimuntahkan pun.

Alah Bau Bauan
Haaa, yang ni memang tak boleh nak elak. Aima sendiri surender awal-awal pasal bau-bau nisemua. Serius memang tak boleh nak tahan. Bukan setakat perfume, deodorant, bedak saje malah bau sabun basuh ke, shower gel dengan shampoo pun rasa busuk. Tapi Alhamdulillah sampai ke hari ni masih boleh bertahan dengan bau suami. Kalau tak, tak tahu lah jadi apa. Mungkin sebab tu ada kes suami kena tidur luar sepanjang isteri mengandung sebab si isteri alah dengan bau badan suami.

Alahan ni semua bergantung jugak pada individu. Ada yang okey, ada yang tak. Tapi doktor cakap, ibu mengandung jadi alahan,lemah tak bermaya,muntah-muntah camni sebab baby dalam perut nak berkembang dengan baik sihat. Sebab tu baby serap semua  rasa sihat si ibu.

Yang penting kita jaga diri, jaga kesihatan, jaga baby dalam perut tu. Sentiasa positifkan diri, insyaAllah semuanya OKey....








Kenapa Perlu Baca Blog Parenting

Kenapa Perlu Baca Blog Parenting |

Assalamualaikum..
Perjalanan hidup kita ni berkembang dari satu tahap ke tahap yang berlainan. Senang cerita dari baby yang tak tahu apa-apa, berkembang menjadi kanak-kanak riang, kemudian mencapai tempoh akil baligh dan selepas itu mula membesar menjadi seorang dewasa. Dari sendiri mula berdua, bertiga dan seterusnya. 
Parenting Blog? 
Mengikut pemahaman Aima sendiri, Parenting Blog, blog yang berkisar tentang perjalanan hidup rumah tangga khususnya anak-anak yang merupakan permata pelengkap jiwa. Blog yang sentiasa berkongsi ilmu keibubapaan, tips-tips mendidik dan membesarkan anak-anak tidak kira dalam apa jua bentuk sekalipun. Ada yang menulis dari sudut pandang isteri, yang dari perspektik suami pun tak kurang juga. Ilmu dan pengalaman tu yang banyak menjadi ikutan dan rujukan kepada pembaca diluar sana. 
Kenapa Perlu Baca Blog Parenting?
Saat ni, Aima merasakan blog-blog begini sangat penting dalam mempersiapkan diri kita sebagai suami, isteri mahupun ibubapa. Ilmu keibubapaan bukan hanya untuk mereka yang dah berkahwin sahaja betul tak. Persediaan tu yang paling penting. Macam Aima sendiri dah agak lewat baru betul-betul nak mendalami dunia parenting ni. Dah disahkan mengandung 3-4bulan baru nak sibuk-sibuk google sana sini nak dapatkan ilmu tentangnya. 
Besar cabarannya zaman sekarang dalam membesarkan anak-anak. Mental, fizikal, moral, sahsiah, rohani segala macam aspek yang kita kena ambil tahu, ambil peduli dan pantau. Sebab tu ilmu ni keibubapaan ni sangat penting. Pengalaman mereka yang terdahulu juga kena ambil kira. Mana yang baik kita ikut, yang buruk jadikan tauladan. Betul tak?
Kadang-kadang rasa terhibur bila membaca kisah-kisah yang parenting blogger ni kongsikan. Yelah, anak-anak sekarang ni kan macam-macam ragam. 
Haa, sebelum terlupa ni antara blog parenting yang Aima suka baca lately..
*BabyCenter (dah 4bulan baru sibuk nak baca perkembangan baby dalam perut ni, hehehe)

-Rasa semangat pulak nak tulis entri dan join segmen yang dianjurkan Blog Melastik Bintang ni. Elok jugak untuk persedian diri sendiri kan. Nak jadi ibu ni bukan mudah oooo.. Kepada yang nak join, dipersilakan. Semua pun boleh turut serta kata Tuan MelastikBintang ni. 


11 Sep 2014

Segmen Ben Ashaari : Impianku Seorang Blogger

Segmen Ben Ashaari : Impianku Seorang Blogger

Assalamualaikum..
Blogger Ben Ashaari buat segmen! Alhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk turut serta walaupun dah betul-betul dipenghujung-(Baru balik kerja je). Seronok bila tengok ramainya pengikut setia beliau yang join. Hebat aura abg Ben ni..Like!

Kena cerita sikit tentang latar belakang diri..
Okey, senang cerita Aima orang kampung je anak jati Perak, Kecik sampai besar masih disini. Bergelumang dalam bidang Automotif kereta hampir 10tahun. Baru je berkahwin melepasi 4bulan yang lepas. Alhamdulillah, sedang dikurniakan rezeki mengandung anak sulung 17 minggu. Syukur dikelilingi dengan mereka-mereka yang menyayangi.

Cerita Kelebihan pasal Blog?
Ahha, blog www.babyaimacomel.com ni sebenarnya dah lama menyepi. Dekat 4bulan sejak-sejak sibuk menguruskan projek nikah kahwin sendiri. Ingatkan boleh la kembali aktif, tapi diuji pulak dengan gelombang besar. Mengandung, apa lagi alahan muntah-muntah,loya, mual.. Pakat tak dan la nak tengok blog sendiri. Sehari dua ni baru la ada kekuatan nak kembali menulis. InsyaAllah akan cuba bertahan dan kentalkan diri untuk menulis dan terus menulis di sini. InsyaAllah.
Jadi, agak-agak korang bila baca ni, takde lah nampaknya kelebihan blog ni sejujurnya. Kan...

Impian Sebagai seorang Blogger..
Kalau ditanya tentang impian, harapan dan angan-angan dalam berblog ni,memang sungguh tak tinggi pun. Cukuplah sekadar orang tahu yang blog ni wujud. Kalau mahu yang lebih pun, mungkin belumsampai masanya lagi. Setiap orang rezekinya berbeza-beza. Lagi pulak aima belum cukup usaha nak capai sesuatu yang boleh dibanggakan seperti blogger hebat diluar sana. Semoga sahabat-sahabat blogger yang lain akan terus menyerlah bersinar dan maju jaya.



9 Sep 2014

Hati-Hati Mengandung Anak Pertama

Hati-Hati Mengandung Anak Pertama|

Assalamualaikum..
Saat mengetahui yang diri sedang hamil tentunya adalah saat yang paling menggembirakan. Pastinya banyak perubahan yang berlaku dalam diri seseorang wanita yang mengandung. Alahan, sakit muntah, loya, kurang selera makan.. Walaubagaimana pun, setiap individu wanita mengandung mempunyai pengalaman yang mungkin berbeza dari yang lain.
Bila kandungan dah mula memasuki bulan ke 4 ni, ramai yang dah mula menegur. Almaklumlah, perut dah mula kelihatan. Jalan pun dah macam orang mengandung 7-8bulan. Bila dah mengandung ni, automatik jalan dah tak macam biasa, semacam anak dara dulu dah tak mampu dah. Takde nak catwalk-catwalk lagi dah. 
Dan hari ni sahaja hampir 3 ke 4 orang yang memberi nasihat baik. "Hati-hati mengandung anak pertama ni". "Hati-hati berjalan" "Jaga baik-baik" Alhamdulillah, masih ramai yang prihatin sebenarnya. Sekurang-kurangnya dalam mereka memberi nasihat, mereka juga ada cerita pengalaman yang lepas. Terima kasih. InsyaAllah, akan cuba sebaik yang mungkin. 
Walaupun hakikatnya, daku sendiri pun tak tahu nak berjaga-jaga dari segi apa, mana, dimana... Mengandung kali petama, tentunya tidak ada pengalaman dan tidak pernah melalui proses kehamilan dan kelahiran itu sendiri.

8 Sep 2014

Ujian Besar Di awal Perkahwinan

Assalamualaikum..

Sekian kalinya setelah berbulan-bulan dapur sini tak berasap, malam ni jari jemari rasa nak menari atas keyboard pulak. Sedang memotivasikan diri sebenarnya ni. Ahha, kembali kepada cerita asal.. Aima dah selamat berkahwin beberapa bulan yang lalu, alhamdulillah dipermudahkan. Segan nak cerita banyak-banyak pasal kahwin ni. Sebab rasa macam......hurrmm okey,

Memula dulu menghilang sekejap sebab beri laluan kepada kerja-kerja kahwin. Maklumlah, waktu dah makin mendekat majlis. Sibuk lah katakan. Buat-buat sibuk pun ada jugak. Tapi syukur, alhamdulillah sampai jugak ke akhirnya projek kerja kahwin kita tu..

Ingatkan boleh la kembali berblog seperti dulu kala, rupanya didatangi ujian yang lebih besar. Allahuakbar! Segalanya serba tak kena. Dah mengalahkan orang angau bercinta. Makan tak kenyang, mandi dengan air paip confirm la basah, tidur memang tentu-tentu la tak lena. Perubahan yang begitu ketara sebenarnya. Tapi, percubaan pertama bila diperiksa 'negatif'. Walau tanda-tanda tu semua dah ada tapi keputusannya tak memberangsangkan. Okey... memang tak ada rezeki.

Dan sebulan lebih selepas kejadian tu, rasa macam semacam je. Ketidakpuasan hati masih ada, mencuba untuk kali kedua. 2 line! Tapi was-was pulak dah. Takut la tersalah baca arahan penggunaan ke. Ya Allah, besar betul cabaran masa tu. At last, pergi jugak kepada yang pakar. Alhamdulillah, kali ni positif. Sungguh, positif!

Apa perasaan masa tu?? Tak tahu nak kata apa. Tak terlalu awal ke? Kekadang tetiba rasa Ya Allah betul ke aku dah bersedia ni. Diri sendiri pun tak pandai urus lagi, ni pulak nak jaga satu nyawa lain dalam tubuh ni.. Memang ianya satu ujian besar buat diri ni diawal perkahwinan. Ujian nikmat, terima kasih Ya Allah. Terima kasih suamiku, terima kasih mak abah, terima kasih adik,abang,kakak ku semua.. Terima kasih sahabat.


22 Aug 2014

Rindu Awak 200% Episod 21 Tonton Online

Rindu Awak 200% Episod 21 Tonton Online |

Assalamualaikum..

RINDU AWAK 200%EPISOD 21


19 Aug 2014

Tonton Rindu Awak 200% Episod 19

Tonton Rindu Awak 200% Episod 19 |

Assalamualaikum..

RINDU AWAK 200% EPISOD 19

18 Aug 2014

Tonton Rindu Awak 200 % Episod 20

Tonton Rindu Awak 200% Episod 20 |

Assalamualaikum..
RINDU AWAK 200 % EPISOD 20



19 Jun 2014

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 15 Tonton Online

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 15 Tonton Online |

Assalamualaikum..
KERANA TERPAKSA AKU RELAKAN EPISODE 15

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 14 Tonton Online

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 14 Tonton Online |

Assalamualaikum..
KERANA TERPAKSA AKU RELAKAN EPISODE 14

18 Jun 2014

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 13 Tonton Online

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 13 Tonton Online |

Assalamualaikum..
KERANA TERPAKSA AKU RELAKAN EPISODE 13


17 Jun 2014

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 12 Tonton Online

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 12 Tonton Online |

Assalamualaikum..
KERANA TERPAKSA AKU RELAKAN

15 Jun 2014

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 11 Tonton Online

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 11 Tonton Online |

Assalamualaikum..
KERANA TERPAKSA AKU RELAKAN EPISODE 11

13 Jun 2014

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 10 Tonton Online

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 10 Tonton Online |

Assalamualaikum..
KERANA TERPAKSA AKU RELAKAN EPISODE 10

12 Jun 2014

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 9 Tonton Online

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 9 Tonton Online |

Assalamualaikum..
KERANA TERPAKSA AKU RELAKAN EPISODE 9

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 8 Tonton Online

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 8 Tonton Online |

Assalamualaikum..
KERANA TERPAKSA AKU RELAKAN EPISODE 8


8 Jun 2014

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 7 Tonton Online

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 7 Tonton Online |

Assalamualaikum..
KERANA TERPAKSA AKU RELAKAN EPISODE 7

6 Jun 2014

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 6 Tonton Online

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 6 Tonton Online |

Assalamualaikum..
KERANA TERPAKSA AKU RELAKAN EPISODE 6

5 Jun 2014

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 5 Tonton Online

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 5 Tonton Online |

Assalamualaikum..
KERANA TERPAKSA AKU RELAKAN EPISODE 5

KERANA TERPAKSA AKU RELAKAN FULL EPISODE

Drama Kerana Terpaksa Aku Relakan Full Episode

2 Jun 2014

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 4 Tonton Online

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 4 Tonton Online |

Assalamualaikum..
KERANA TERPAKSA AKU RELAKAN EPISODE 4


Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 3 Tonton Online

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 3 Tonton Online |

Assalamualaikum..
KERANA TERPAKSA AKU RELAKAN EPISODE 3

31 May 2014

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 2 Tonton Online

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 2 Tonton Online |

Assalamualaikum..
KERANA TERPAKSA AKU RELAKAN EPISODE 2

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode 1 Online

Kerana Terpaksa Aku Relakan Episode1 Online |

Assalamualaikum..
                                    KERANA TERPAKSA AKU RELAKAN EPISODE 1 


21 May 2014

Aku Isterinya Episode 28 (Episode Akhir) Tonton Online

Aku Isterinya Episode 28 (Episod Akhir) Tonton Online |

Assalamualaikum..
AKU ISTERINYA EPISODE 28 (AKHIR)


Aku Isterinya Episode 27 Tonton Online

Aku Isterinya Episode 27 Tonton Online |

Assalamualaikum..
AKU ISTERINYA EPISODE 27


16 May 2014

Aku Isterinya Episode 26 Tonton Online

Aku Isterinya Episode 26 Tonton Online |

Assalamualaikum..

AKU ISTERINYA EPISODE 26

15 May 2014

Perlu Dan Mahu Kembali

Perlu Dan Mahu Kembali |

Assalamualaikum..
Kehadapan semua saudaraku dan sekalian yang ada.. Terasa banyak benda nak dicoretkan di sini, dalam blog yang dah tak berpenghuni, blog yang memang dah terbiar sepi.. dah takde orang pun yang sudi jengah lagi. (keluhan demi keluhan terlepas jua... berat, dan sangat berat)..
Cup cakes comel untuk semua
Kepada semua, mohon maaf yang tak terhingga. Kekalutan yang melanda, ditambah pulak dengan diri yang tak reti nak urus masa.. (huh, satu lagi keluhan dilemparkan..) kadangkala cukup kecewa dengan diri sendiri. Cinta, tapi tak mampu memiliki..
Dan, ku tekadkan diri. Mahu kembali menyarung jersi. Luka lama pasti kan sembuh, yang terbaru jangan dirisaukan, dengan harapan yang mendatang andai jatuh jangan sampai terduduk. Jatuh tu pasti kan ada, siapa yang tak pernah jatuh kan, iye dak? Tapi.. pokok pangkal sepantas mana kita bangkit dari kekecewaan semalam.
Macam biasa, Oranges tetap kat hati!

"Penanda arasnya bukan berapa kali kita jatuh tapi seberapa pantas kita bangkit untuk terus menempuh cabaran mendatang" (tapi... ketakutan tu pasti kan ada.......) #love #JustOrdinaryPerson #HanyaInsanBiasa #MahuMenyerlahJauhDariYangBiasa

Aku Isterinya Episode 25 Tonton Online

Aku Isterinya Episode 25 Tonton Online |

Assalamualaikum..
AKU ISTERINYA EPISODE 25



14 May 2014

Aku Isterinya Episode 24 Tonton Online

Aku Isterinya Episode 24 Tonton Online |

Assalamualaikum..
AKU ISTERINYA EPISODE 24


Tonton Aku Isterinya Episode 23 Online

Tonton Aku Isterinya Episode 23 Online |

Assalamualaikum..
AKU ISTERINYA EPISODE 23


8 May 2014

Aku Isterinya Episode 22 Tonton Online

Aku Isterinya Episode 22 Tonton Online |

Assalamualaikum..
AKU ISTERINYA EPISODE 22


Aku Isterinya Episode 21 Tonton Online

Aku Isterinya Episode 21 Tonton Online |

Assalamualaikum..
AKU ISTERINYA EPISODE 21

7 May 2014

Aku Isterinya Episode 20 Tonton Online

Aku Isterinya Episode 20 Online |

Assalamualaikum..
AKU ISTERINYA EPISODE 20