Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu
Showing posts with label Lelaki Sebagai Pelindung. Show all posts
Showing posts with label Lelaki Sebagai Pelindung. Show all posts

23 Sep 2013

Salah Ibu Mengandung

Assalamualaikum..


Salah ibu? Ibu mertuaku salah ke? Bukan.. bukan.. masih belum ada lagi. Dan rasanya dah takde keinginan kot nak beribu bapa mertua ni. Okey-okey kita lupakan tentang nak tak nak ni. Cuma nak huraikan sedikit tentang ayat dalam image kat atas tu.

"A man who treats his woman like a princess is proof that he was born and raised in the arm of a queen"

Ye, serius rasa setuju sangat dengan frasa atas ni. Seorang lelaki yang menyanjungi dan menghargai, melindungi wanitanya pasti lahir dari perut seorang wanita lain bergelar ibu yang begitu penyayang. Dididik dengan penuh kasih, dilentur dengan penuh sayang.. Meletakkan taraf wanita itu tinggi walau siapa pun dia. Benarlah pepatah kata 'sejuk perut ibu mengandung.'

Tapi, bagaimana dengan lelaki yang bersifat sebaliknya. Tidak tahu menghargai, melayani wanita dengan penuh kejam. Menindas, memukul, menghina, mencerca wanita semahu hatinya.. pendek kata tidak meletakkan sesuatu itu pada tempatnya. Apatah lagi mahu bersifat melindungi kannnn...

"Tercipta wanita dari rusuk lelaki, Bukan dari kaki untuk dialasi,
Bukan dari kepala untuk dijunjung, Tapi dekat dibahu untuk dilindungi,
Dekat jua di hati untuk dikasihi"

Jadi, perlukah salah itu dihalakan kepada ibu yang mengandung? Salah ibu kah andai anak itu membesar menjadi seorang yang pemarah, baran, kaki pukul, panas hati menindas? Ibu kah punca anak ini bersifat sedemikian? Salah didikan ibu ke bila si anak lelaki begitu?

Bukan ke Lelaki itu Sifatnya Melindungi??

Manusia diberi akal.. Andai sekalipun dari kecil si ibu terlebih atau terkurang perhatian terhadap kita, seharusnya anak itu bila besar tahu dan mampu berfikir mana yang baik, mana yang buruk kan... Setiap tindakan kita adalah hasil dorongan kita sendiri. Jadi jangan pernah sesekali menyalahkan orang lain terutama ibu-ibu yang pernah mengandung dan melahirkan kita. (Ingatan untuk diri sendiri juga)


"Ketika seorang lelaki berjalan dengan sombong dengan pakaiannya berbangga diri, maka Allah akan melenyapkannya ke bumi dan dia akan menjerit di situ sampai hari Kiamat."