Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

15 Oct 2013

Filem Bencinta

Assalamualaikum..

Ada Apa Dengan Filem BenCinta?

Baru je selesai tengok Filem BenCinta ni kelmarin. Kalau ditanya apa hasil yang aku dapat dari cerita ni... errrm, serius aku tak faham. Tak faham langsung dengan cerita ni. Tak faham kenapa si suami memilih untuk membenci dalam pada masa yang sama menyinta. Mungkinkah sebab tu ianya dinamakan BenCinta

Apa motif sebenarnya si suami berperangai seperti binatang macam tu, itu yang aku confuse sangat-sangat. Sebab aku rasa kalau lelaki yang memang azalinya panas baran, tak perlu nak tunggu 5tahun kemudian baru dia nak tunjuk belang sebenar. Dan selepas 5tahun baru terbongkar segala yang dirancang di suami. Serius aku tak faham tentang yang ni.

Sinopsis Filem BenCinta yang aku ambil dari Google
Dan yang paling aku tak faham... cerita ni mengisahkan penderaan rumah tangga oleh si suami terhadap isteri. Kena pukul, belasah, jerit maki.. yeahh, kisah ni secara realiti nya memang wujud dan terjadi dalam kehidupan masyarakat. Memang tak dinafikan, tapi apa motif asal cerita ni?

Adakah nak mendidik masyarakat khususnya kaum hawa supaya belajar seni mempertahankan diri untuk menentang suami sendiri? Kena menuntut ilmu demi menuntut hak sebagai seorang isteri? Itu yang aku tak faham. Bukan ke negara kita ni ada undang-undang.  Dalam agama pun ada garis panduan hak sebagai seorang wanita dan juga isteri kan..

Maaf, bukan niat aku nak menjatuhkan filem Melayu sendiri.. cuma, pengajaran yang aku dapat bila tengok ni... entahlah sebagai orang yang masih belum bersuami.. errrm okey, single is simple. double is trouble!

Terima kasih kerana sudi membaca.


#okey, fine! Dah nama pun cerita kan.. lakonan semata

2 comments:

  1. CP tak tgk lagik cewrita nih tapi tgk macam menarik jer untuk di tonton , dari movie review tentang cerita nih yang CP pernah baca....cerita bencinta nih di adaptasi dari cerita hollywood...

    ReplyDelete
  2. tgk iklan mcm menakutkan je cite ni..

    ReplyDelete

Awak memang COMEL!
Terima Kasih