Mengapa Bau Badan Lelaki Lebih Kuat Berbanding Wanita

Assalamualaikum..

Mengapa bau badan lelaki cenderung lebih kuat berbanding wanita? Salah satu alasan mengapa bau badan lelaki lebih kuat adalah kerana kadar testosteron yang lebih tinggi. Hormon ini mempengaruhi pengeluaran peluh apokrin. Selain itu, umumnya lelaki kurang menjaga kebersihan jika dibandingkan dengan wanita, walaupun bukan semua yang bersifat begiti namun kekerapan mandi dan menjaga kebersihan tubuh juga memainkan peranan terhadap bau badan seseorang lelaki.

Lelaki muda biasanya mengeluarkan bau badan yang lebih kuat namun wanita juga menghasilkannya. Jadi semuanya tergantung kepada tahap kebersihan seseorang individu. Selain itu sifar lelaki yang cenderung mengenakan pakaian yang sama untuk jangka lebih lama, tanpa dicuci terlebih dahulu menjadi faktor mengapa bau badan kaum lelaki lebih menyengat. Meskipun tubuh bersih tetapi pakaian kotor, badan anda tetap akan berbau.

Alasan lain mengapa lelaki cenderung mengeluarkan bau badan lebih kuat berbanding wanita adalah kerana umumnya lelaki lebih aktif berbanding wanita. Wanita juga jarang bersenam berbanding kaun lelaki. Pelari lelaki cenderung lebih kuat berpeluh kerana pori-pori pada kulit terbuka ketika melakukan senaman. Jadi tidak hairanlah jika kaum lelaki yang banyak melakukan aktiviti fizikal cenderung lebih kuat bau badan mereka.

Jom baca cara mengatasi masalah bau badan pula


~tapi lelaki sekarang dah advance malah lebih hebat dari wanita. banyak yang lebih bersifat metroseksual yang seringkali menjaga penampilan diri. Kan?


8 comments:

Ibu Amirul said...

betul tu...
lelaki sekarang pun pandai jaga penampilan...

Cik Eyra said...

Tips x nak badan berbau banyakan minum air masak.... :)

Noor Ikmal said...

Assalam, biasalah kalau lelaki tu... hehehe... tapi sekarang aku tengok lelaki ada yg jaga penampilan dah...

hazwan hairy said...

rsa xselesa klo berbau..hahaha...takut kena kutuk dri blkg..haha

kopi pasta said...

apapun bau badan lelaki boleh jadi penawar stress kaum wanita #fakta kajian

Erna Ana said...

ada jugak pompuan yg bau bdn kalahkan lelaki..sbb tstoteron jgak ek ihihi

azstory said...

hehehe.. xtahan bau bangla bila naik train..

MyFreeMinded said...

Betul, cam Erna Ana said, ada gak bau pompuan yang ala2 tengik gitu.. adus. memang sentap lah kalau terhidu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
.Blog Edited By SilenceBlogz | Blog Owner BabyAimaComel | Proudly Powered By Blogger.com