Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

24 Feb 2013

Tips Cegah Penyakit Batu Karang

Assalamualaikum..

Penyakit batu karang antara yang sering dihadapi kalangan masyarakat hari ini. Jadi sebelum anda mengalaminya ambillah langkah pencegahan seperti berikut :

# Kurangkan pengambilan makanan yang bergoreng. Ini kerana lemak tak tepu dalam makanan bergoreng akan menyebabkan pengumpulan cairan di dalam kantung hempedu sehingga menyebabkan ia menjadi batu (keras) kerana sukan diserap oleh usus.

# Lemak merangsang kandungan hempedu untuk bekerja lebih keras.

# Hindari jenis makanan yang berlemak.

# Batasi jumlah kalori yang diambil. Ini disebabkan kebanyakan penghidap batu karang juga adalah penghidap obesiti.

# Kembali kepada pola hidup yang sihat.

# Jalani aktiviti berolahraga secara rutin dan paling penting minum air putih yang mencukupi.

Banyakkan mengambil buah epal atau jus epal. Kajina menyebutkan bahawa epal berkhasiat untuk melembutkan batu karang.

14 comments:

  1. Assalam, aku hari2 makan benda2 yg bergoreng... hehhhe

    ReplyDelete
  2. cara nk buang xde ke babyaimacomel? :p

    ReplyDelete
  3. Salam.

    Kiranya..epal boleh lembutkan batu karang? info baru ni ^_^

    Salu juga dengar, jangan tahan waktu nak terkucil. Tak tau sejauh mana benarnya.

    ReplyDelete
  4. eh! epal pon mampu lmbut kan batuu berkarat tue kaa?

    ReplyDelete
  5. o.... terima kasih atas tips ini.

    nanti akak makan bayak2 aple :)

    ReplyDelete
  6. takut lh plk...kolestrol melampau dah sejak 2,3 hari kblakangan ni...Terima kasih tips yg berguna.

    ReplyDelete
  7. tips yg berguna ni...tapi yg olahraga tu mcm liat sikit nak buat...hehhe

    ReplyDelete
  8. tengkiu share benda yang baik ni. moga jadik panduan utk semua.

    ReplyDelete
  9. ingtkan tahan kncing je leh wat btu karang..

    ReplyDelete

Awak memang COMEL!
Terima Kasih