Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

23 Feb 2013

Jus Delima Jauhi Masalah Ginjal

Assalamualaikum..

Jus delima dikatakan amat berkhasiat dan membantu menjaga kualiti pesakit yang menghidap penyakit ginjal daripada serangan tekanan darah tinggi dan juga kolesterol. Satu kajian telah dilakukan bagi melihat kesan jangka panjang dari jus delima pada faktor-faktor risiko penyakit jantung seperti kolesterol tinggi dan tekanan darah pada pesakit penyakit ginjal.

Luv it! <google image>

Kajian tersebut dilakukan dengan terapi dialisis terhadap 101 pesakit penghidap ginjal. Para pesakit diberikan sekitar setengah auns jus delima selama tiga kali seminggu. Setelah setahun penyelidikan, didapati tekanan darah pesakit yang mengambil jus delima ini menurun sebanyak 22 peratus dibandingkan dengan kumpulan pesakit yang mengambil placebo iaitu hanya 7.7 peratus sahaja.

Mereka juga mendapati bahawa pesakit yang minum jus buah delima memiliki tekanan darah leih sihat. Bukan itu sahaja, kadar kolesterol dan plak yang terkumpul di bahagian arteri juga turut berkembang.

Jom jaga kesihatan kita okey =)

14 comments:

  1. kpade psakit pssakit trsebut ! caiyorkk jge kshtan anda !

    ReplyDelete
  2. Info yang menarik! Bertambah ilmu hari ni :)

    ReplyDelete
  3. byk khasiatnya....mkn fresh pun sedap.....

    ReplyDelete
  4. so marilah kita sama2 mengamalkan pengambilan jus delima walaupun x sakit... thanks for sharing dear...

    ReplyDelete
  5. Assalam, good info BC... biasalah baru tau walaupun benda nie dah ada dekat laman maya...

    ReplyDelete
  6. buah delima , sedap makan kuyah2 gitew jer..

    ReplyDelete
  7. tak pernah lgi makan buah delima...tgk dari rupa kat atas tu mcam rasanya masam2 manis kn?

    ReplyDelete
  8. Bagus info ni..... =D

    AJ nak minta tolong vote ni ye.....
    Dun worry bukan spam... =D

    http://ayuejean.blogspot.com/2013/02/blogger-i-really-need-your-help.html

    ReplyDelete
  9. salah satu makanan kegemaran nabi tau

    ReplyDelete
  10. Jemput join segmen pertama saya http://nasuhanass.blogspot.com/2013/02/segmen-saya-suka-makan.htm :D

    ReplyDelete
  11. info yang menarik....tapi tak pernah try lagi minum jus delima ni....

    ReplyDelete
  12. suka makan delima... tapi jarang dapat makan...

    ReplyDelete
  13. ya...jus delima sangat membantu kesihatan....=D

    ReplyDelete

Awak memang COMEL!
Terima Kasih